Header Ads

ad728
  • Latest Posts

    Tapak Perkhemahan Sungai Pauh, Cameron Highlands

    Duduk cameron lama-lama pun, terperap di rumah lebih aman. Lagi-lagi bila hujung minggu tiba. Jalan sesak nak kentut pun tak selesa. Kalau jenis yang suka travel, camping, boleh pilih Sungai Pauh CampSite. Terletak di Tanah Rata dalam kawasan Pejabat Hutan Cameron Highland berhampiran Taman Sedia. Taman sedia ni satu-satunya perkampungan Melayu di Cameron Highlands. 
    Kalau malas nak memasak, di Taman sedia tu ada beberapa kebun strawberi macam YZ, Al Mashoor, KHM dan lagi satu tak ingat dah sebab yang tu tersorok sedikit. Di kebun ni fokus utamanya ialah produk-produk berasaskan strawberi. Setakat kuih, laksa, mi, bihun, nasi lemak, di kedai YZ ada.

    Pengalaman pertama berkhemah di sini masa bawa anak murid menyertai Korobori Pengakap pringkat Cameron Highlands. Suhu malam memang mencabar, bangun pagi tu bercakap keluar asap. Gara-gara tak bawa sleeping bag, maka tidur malam tak lena, menggigil sampai rasa macam otak jadi beku. Selimut macam tak ada makna!

    Kalau dah minat camping, biasanya akan minat hiking kan? Ada beberapa puncak yang boleh ditawan di sini, antaranya Gunung Berembun, Gunung Irau dan Gunung Berinchang. Tapi setakat ni saya hanya sempat tawan Gunung Berembun dan Gunung Berinchang. Iring anak-anak punya hal, gagahkan juga naik gunung. 

    Kalau nak jimat belanja, berkhemahlah dengan membawa khemah sendiri. Sewa tapak dalam 5 Ringgit Malaysia sahaja per kepala. Boleh hubungi pihak Pejabat hutan di talian 09-3551060 atau 05-4911384.

    P/s: Naik gunung punya fasal, siap ada yang terberak dalam perjalanan nak sampai puncak.

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728