Header Ads

ad728
  • Latest Posts

    Bila Kita Terpaksa Jadi Mangsa Keadaan

    Saya mula kenal apa itu erti mangsa keadaan. Ya, kita boleh terima dengan mudah saat kita dihukum atas kesalahan yang kita lakukan. Tambahan pula hukuman untuk khilaf yang telah kita kesali. Kita cuba untuk melakukan apa sahaja untuk menebus silap yang kita lakukan. Tapi macam mana perihal sekiranya kita dihukum atas kesalahan yang tidak pernah kita lakukan? Bagaimana bila kita terpaksa menanggung sesuatu beban atas perbuatan orang lain? Kadang kala masalah tu tak ada langsung kaitan dengan kita, tapi kita disabitkan dengannya?
    Orang selalu cakap sabar itu indah. Tapi kadang-kadang dalam keadaan diri dikuasai gelombang haru biru, kita mungkin akan cakap, "setakat nak ungkapkannya, memang mudah." Walau apa jua yang datang menyerang, kembalilah kepada Tuhan, Dia yang mencipta dan pencampak segala rasa ke dalam jiwa kita. Semoga kita kuat.

    P/s: Sesiapa yang berusaha untuk menjadi orang yang sabar, maka Allah akan jadikannya orang yang sabar.

    34 ulasan:

    1. memang mudah org suruh brsabar...tapi berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul...huhu

      BalasPadam
    2. sekadar pesan,"sabar lah weh" memg senang. tap susah untuk si "weh" tu sabar kan. (:

      BalasPadam
    3. bersabar memang susah gila,,tapi kita kene jugak sabar kan

      BalasPadam
    4. kesabaran itu besar maknanya, bukan mudah tetapi tak susah, sebab kita hambaNya :D

      BalasPadam
    5. @QASEH ALYN
      sembang boleh lebat tapi buat buasanya
      berbuah jarang2 ;D

      BalasPadam
    6. @TiTi
      tak mudah namun tak susah, terserah :)

      BalasPadam
    7. xmahu komen lebih

      sbb org tak rase tatau kan

      tp mmg sabar itu jalannye

      BalasPadam
    8. hanya orang yang pernah jadi mangsa keadaan je faham macama mane rasenye jadi mangsa keadaan :(

      BalasPadam
    9. sy pnh duk dlm situasi mcm ni.,nx sebut pktaan `sabar` mmg senang.,tapi nx `sabar` agk susah.,hanya mampu berdoa je ~_^

      BalasPadam
    10. uhuhu x tahu akak nak cakap ape .. tapi akak skrg dah x leh sabar sbb dah lama bersabar .. dan kerana itu kita kena buat keputusan kerana sabar itu ada batasannya .. ;)

      BalasPadam
    11. Di persalahkan atas sesuatu yang tiada kaitan dgn diri. aku pernah rasa.. dan sungguh perit rasanya. Dan lebih perit lagi bila kebenaran terbukti- si penuduh itu enggan meminta maaf malah buat muka sombong!!

      Aku bukan baik sangat - jadi aku sumpah seranah dia dalam hati atas perbuatannya yang angkuh tak bertempat itu.

      BalasPadam
    12. memang perit kalau kena tanggung kesalahan org lain.bukan senang nak sabar.tapi kadang2 bila da ade dalam situasi macam tu, kena sabar jela.

      BalasPadam
    13. sabar spruh dari iman kita kata tapi hati dah membuak2..mcm mana tu?hihihh

      BalasPadam
    14. Dlm dunia skang yg macam2 ragam yg pelik2 ni memang susah nak jadi penyabar.... Tapi kalau usaha kerana Allah, insyaAllah boleh...

      BalasPadam
    15. selahg mampu bersuara, baik luahkan..kalo x mampu kena bersbr jelah, doa byk2 biar hati jd kuat..

      BalasPadam
    16. Sabar la yg terbaik...
      DIA sentiasa bersama org yg sabar..


      Meh jawab soklan kuiz...Lihat kedudukan markah terkini gak..

      BalasPadam
    17. btol, cakap tu senang dari nak melaksanakan..
      but, ingat Allah Maha Mengetahui..
      Dia tau apa yang terbaik untuk kita, banyakan bersabar..
      :)

      BalasPadam
    18. huhu...bl xrs mmg blh ckp sbr..

      org y rs je faham...pape pon..

      setiap y berlaku ada hikmahnya..be strong!

      BalasPadam
    19. @ieda
      Hmm kadang2 ada orang saja nak cabar
      kesabaran kita kan kak.. ;(

      BalasPadam
    20. @Nong Andy
      Memang akan ada makhluk jahat macam tu,
      rasa macam nak hempuk2 dengankerusi
      meja, huuu~

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728