Header Ads

ad728
  • Latest Posts

    Ubat/Petua Sakit Gigi

    ubat sakit gigi, petua sakit gigi, penawar sakit gigi, ubat
    Ni cerita tentang ubat sakit gigi, bukan ubat gigi, Colgate dan Kodomo Lion bagai. Dua tiga hari menderita sakit gigi. Tidur dalam kesakitan, bangun juga dikejutkan oleh kesakitan, tenat lagi penat menakung air mata. Aktiviti harian terganggu, perancangan bersama teman jua terbantut. Macam-macam cadangan rawatan dah cuba:-
    1. Kumur dengan air sejuk dalam peti;
    2. Kumur dengan air garam;
    3. Letak bunga cengkih;
    4. Letak ubat gigi pada gigi yang sakit;
    5. Gosok gigi banyak kali;
    6. Makan ubat tahan sakit 4 jam sebiji;
    Aduh, memang ulat degil betul la kat gigi ni, tak boleh pakai semua tu. Sakit gigi ni sampai tahap mengakibatkan sakit telinga dan sakit kepala. Dah namapun perempuan, nangis la kerjanya. Tapi ada satu cara yang buat gigi saya yang sakit sedikit lega. Guna getah pokok yang bercabang-cabang tanpa daun macam dalam gambar tu. Serius, saya tak tahu nama panggilan ataupun santifik pokok tersebut. Kalau ada sesiapa yang tahu, jom kongsikan.

    P/s: Ada cadangan atau petua lain untuk mengubati sakit gigi?

    33 ulasan:

    1. >> Fauzan Zain:

      Huhu tu la.. tp dktor
      ta maw cabot time gg saket, huk3~

      BalasPadam
    2. kalau dgn air garam tuh pnh la cube. yg laen xpnh ag.
      =.="

      BalasPadam
    3. haa..suma da try tp still K.O?
      pas da x sakit, cabut terus.
      wajib tu.kalau tak bahaya nanti.

      amal kan letak ais d gg.pasti ok.
      hahah sila try.sy dentist tau.
      hahah ;p

      BalasPadam
    4. >> ✿ cikcimi:

      uhuhu demi mnghapuskan ksakitan,
      segalany ku cuba syg ;)

      BalasPadam
    5. >> syafiqakarim:

      oryte dr. sy psti cabut nnt,
      i polow nasihat dr, ais :)

      BalasPadam
    6. hahah oit..jangannn la.
      mana ada i doktesss ;p
      merepek ;p
      tp try la.selalu mujarab.hihi

      BalasPadam
    7. perg.. mcm x brani jer nk wat ni.. huhu..
      http://syncronizeq.blogspot.com/2011/06/boboiboy.html

      BalasPadam
    8. >> syafiqakarim:

      aip.. mukan dktr ea?
      tapew2 kte doakan t leh jd dr. falsafah,
      hehhe t kte try, tQ darl :)

      BalasPadam
    9. >> Syuk Ry:

      hehhee.. time ta sakit mmg ta brani syuk,
      tp bile da sakit, ta tw da pe makna takut :)

      BalasPadam
    10. Pergi klinik gigi, komfem puas hati. 2 tahun dahulu, saya sakit gigi gila2. Tak tahan, nekad ke klinik gigi. Terus baik sampai sekarang. :)

      BalasPadam
    11. saya sedang sakit gigi . sakit sgt , susa na makan and cakap :(

      BalasPadam
    12. sama kak kita punya cara nak ubati gigi tu..dah la nangis je, pastu xnak cakap, cepat marah..eh tetiba..huhu..sama sangat la berus gg banyak kali,kumur ngan air garam...

      BalasPadam
    13. makan panadol solobus 2 biji..kalau tk jalan g terjun dari tangga,...

      BalasPadam
    14. bagi saya la kan, better pergi klinik gigi... bcoz dokter akan check dulu keadaan gigi tu smada ada nanah, lubang yang besar ataupun ada bendasing. selalunya jika terdapat nanah dokter akan bagi ubat antibiotik untuk di makan selama 1 mgu. selepas tu baru la dokter akan panggil smula untuk cabutan. jika gigi tu masih boleh diselamatkan lagi so dokter tu akan buar tampalan ataupaun rawatan kanal akar. tapi selalunya kalo keadaan sakit yang menganggu tidur tu ia adalah petanda bagi gigi kmu tu ada nanah di dalamnya.. tq

      BalasPadam
    15. >> ayisy:

      owh.. huhu da tu cabut ta yg
      saket tu? ke die repair?..

      BalasPadam
    16. >> elyhanna murray:

      uhuhuhu..
      kita serupa.. syg ea cyg ^^,

      BalasPadam
    17. >> dayang:

      uhhu..
      dayang nye gg blubng ke goyang?
      tp kte pkai yg pokok tu, than ket..

      BalasPadam
    18. >> ♥WEIYDAWEINGWAFFA♥:

      thanks dear, akn menyusul ke blog
      kamu :)

      BalasPadam
    19. >> A'IM:

      hahaha..
      terjun tangga 2 ank tngga ea :P

      BalasPadam
    20. petua saya mengelakkan gigi sakit atau rosak, selalu jumpa dentist, 6 bulan sekali wajib

      BalasPadam
    21. >> ☆PinkyLicious☆:

      thanks dear, pnjelasan yg ckup jelas,
      nnt na kne cari dentist, huhu ta tw
      la, fobia jumpe dentist nei ta ilang2,
      huhuhu~

      BalasPadam
    22. >> IMANSHAH:

      owh, thanks.. t kte akn sntiase
      beriangat.. huu.. ^^,

      BalasPadam
    23. Satu cabut, satu tampal. haha... Teruk betul. :P

      BalasPadam
    24. klu sakit gigi, k.subi letak ais kt tmpat yg sakit tu..hehe

      BalasPadam
    25. k'ayu...lia folo here..haha..pegi cabut laa gigi tuu..

      BalasPadam
    26. >> MerLe:

      hehe.. mujarab.. nie na tngu cabut da
      :)

      BalasPadam
    27. >> azeelia azman:

      ehheee.. thanks syg ^^,

      BalasPadam

    28. Info yang menarik mengenai petua rawatan sakit gigi. Sebaik-baiknya, kesihatan gigi dijaga dengan baik bermula dari awal peringkat umur bagi mengelak berlakunya gejala sakit gigi. Kata orang mencegah lebih baik daripada merawat.

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728