Header Ads

ad728
  • Latest Posts

    Guru Pedalaman Vs Guru Metropolis


    Pada saya jika menjadi seorang guru di pedalaman itu menjadi suatu ketakutan kerana kemudahan dan infrastrukturnya yang agak berbeza dengan kawasan di luar pedalaman, harus juga kita fikirkan kepada pengaruh dan cabaran persekitaran metropolis yang terkadang kita terpaksa menerima dugaan di luar jangkaan.


    Nakal murid pedalaman mungkin bawa lastik ke sekolah, nakal murid metropolis mungkin bawa pistol. Kalau pistol air tu boleh tahan lagi babe, tapi kalau pistol yang real? Anak-anak pedalaman kalau habis bergurau pun duk main tarik-tarik rambut, tapi kat metropolis ni terkadang hubungan seks pun boleh jadi bahan gurauan.

    Sorok semua hilai tawa, ingat kembali peristiwa murid sekolah rendah di daerah Dungun, Terengganu yang telah melahirkan anak seterusnya terpaksa mengambil UPSR di hospital. Mohon dijauhkan segala yang seharusnya dijadikan sempadan.

    Ibu bapa murid pedalaman membela guru terkadang lebih daripada anaknya sendiri. Datang rumah cikgu bawa ulam, buah-buahan, burung comel buat peliharaan. "Cikgu ajarlah anak saya untuk kebaikan dengan apa jua cara sekalipun, asalkan tak patah, tak buta, tak tuli anak saya," tu ayat mereka.

    Mertopolis? Datang rumah guru bawa surat saman, ugut bagai. "Kenapa cikgu denda anak saya berdiri dalam kelas tadi hanya kerana anak saya tak siapkan tugasan tanpa alasan? Itu dah menjatuhkan maruah anak saya, saya boleh saman cikgu!" Wah, sila garu kepala!

    P/s: Campak ke darat boleh jadi gunung, campak ke laut boleh jadi pulau.

    29 ulasan:

    1. macam2 kan sekarang! pening kepala nak pikir

      BalasPadam
    2. so jgn slhkan cikgu kalau anak hanya tahu jual dadah je nak kaya cepat nanti

      BalasPadam
    3. >> arep_lockermonth:

      menggalakkan murid utk jd trlalu
      manja da pijak kepala~

      BalasPadam
    4. >> THE LEKAT LEKIT STORY:

      sahsiah tu sukar nk bntuk bila kita
      diancam oleh pmbntuk sahsiahnya di
      rumah..

      BalasPadam
    5. kdg2 kan teringin jd cikgu pendalaman...
      tapi...... tak nak la dalam sgt, nnti susah nak balikk! huahhh.

      BalasPadam
    6. aku ingat masa skolah dulu..budak cina pg skolah bw pistol..ptg langsung kna thn dipolis sbb cikgu report..

      BalasPadam
    7. dugaan...
      tak pe..yang penting kita tabah dan pastikan apa yang kita buat adalah betul....

      BalasPadam
    8. stuju ngan ahsfantasy.. Bidang perguruan ni cabang ibadah jgk.. Guru metropolis kna perkukuhkan mental+fizikal.. Keadaan skrg dh makin mencabar..

      BalasPadam
    9. rindu plak zaman sekolah..tapi budak skang terlalu advance sgt laa...xth cm ne nk jg

      BalasPadam
    10. >> AISHA INANI:

      boley tp org encik hubby
      kene ikot same larh..hhhee~

      BalasPadam
    11. >> Pencacai Alim:

      onar betol bwak pistol..huhuhu~

      BalasPadam
    12. >> ♥ LULU ♥:

      insyaallah, cuba yg trbaik~
      >_<

      BalasPadam
    13. >> bunga_ros:

      jgn ckgu pn fobia sudey..hee~

      BalasPadam
    14. >> merahitujambu:

      anak bijak pndai.. ^^,

      BalasPadam
    15. Uiks adik..abg nampak ada 2 entri yang sama ni?..

      BalasPadam
    16. ada baik buruknyer skolah pedalaman nih. huhu. lama agy nak mengajar. tapi terima ajerlah kat mana pon d tempatkan nnti. :)

      BalasPadam
    17. budak la ni sikit2 nak report kat mak bapak...huh!!

      BalasPadam
    18. >> wahida:

      knak2 mkin dimajakan..nk wt cmane syg, hu2~

      BalasPadam
    19. baek buruk cg pdlm n mtropls kn,..hehe..nsb bek aki bkn ckgu

      BalasPadam
    20. org pdlmn nk didik anak jdi org.. org bandar? haha! saman je keje..
      reena singgah sini~ follow juga.. ^^

      BalasPadam
    21. Perbezaan bandar dan pedalaman kan..
      Ketara...tapi x ramai gak cikgu nak ajar skolah2 kg...saya dulu skolah kg...cikgu kalau dtg ngajar situ cpt jer mintak tukar...kemudahan x bape ade...

      BalasPadam
    22. huhuhu..tulah, baik bandar mahupun pedalaman,nak jadi cikgu nih bukan satu kerja yang senang..

      Tolong saya boleh? :Jom vote saya..^_*

      BalasPadam
    23. stuju. takot jugak bila fikir macam manalah nak mendidik anak-anak murid nanti. heisshh..

      BalasPadam
    24. Besenya borang posting isi bila ya>

      BalasPadam

    25. adik adik bakal cikgu..
      Memang banyak dugaan menjadi "cikgu" yg benar2 ikhlas, tidak kira di mana kamu di tempatkan, waima di pendalaman, di bandar, kamu berhak terhadap pengajaran kamu.. dan pastikan kamu benar2 BERILMU..sbb..dunia pendidikan kini sangat tercabar dengan emosi dan pengetahuan komuniti sekeliling kamu..Jangan hanya tau apa yang di dalam bidang kamu, tapi ambil pusing dengan kehidupan di Alam nyata ini! Selamat menyahut cabaran!

      BalasPadam
    26. ADIK ADIK BAKAL CIKGU..
      Tidak kira di mana kamu ditempatkan..Waima di pendalaman atau di Bandar, Pengajaran kamu beri biarlah ikhlas dan niat kerana Allah.
      Pastikan untuk menghadapi masalah seperti ini kamu mesti BERILMU dan yakin dengan apa yang kamu buat! Nilai kesan dan akibat sebelum kamu putuskan apa2 saja yg kamu tidak pasti..
      Dunia pendidikan sekarang tercabar dengan emosi dan pengetahuan tinggi dari komuniti sekeliling kamu, perlu kamu sedar keperluan kemahiran di bidang lain selain bidang kamu kerana ini membolehkan diri menjadi fleksibel untuk menghadapi pelbagai rintangan nanti. Juga jangan putus berDoa!
      SELAMAT BERTUGAS SEBAGAI PENDIDIK MANUSIA AKAN DATANG!

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728