Header Ads

ad728
  • Latest Posts

    Bila Dimarahi Tanpa Sebab dan Alasan yang Rasional

    Tanpa memberikan pendefinisian marah, saya rasa semua orang sedia maklum mengenainya. Kenapa? Sebab saya rasa semua orang pernah memarahi dan dimarahi kan? Kalau tak, status 'manusia' kamu akan diragui.

    Kita boleh terima kan kalau kita kena marah, tapi dengan syarat bila kita telah buat salah dan silap atau ada sebab yang munasabah. Mungkin khilaf yang telah kita lakukan itu telah melukakan, jadi kita kena terima natijah daripadanya, dimarahi. Itu pengajaran meski ada ketika ia tak setimpal dengan apa yang telah kita lakukan.

    Tapi bila berdepan dengan seseorang yang selalu sahaja memarahi kita, terkadang hanya kerana soal yang remeh dan kadangkala tanpa sebarang sebab dan alasan, sememangnya aneh dan menyesakkan bukan? Rasanya bulan bukan mengambang sepanjang masa. Tiba-tiba nak jeling-jeling, nak tarik muka empat belas,nak mendengus kencang, nak tengking-tengking tanpa sebab.. Apa masalahnya? Oh, sungguh hairan!

    P/s: Senyumlah saat dimarahi, mungkin itu sifat semula jadi dia yang harus kita terima seadanya...

    20 ulasan:

    1. marah ni sebenarnya susah nak tahan.eheheh

      BalasPadam
    2. senyumlah, walaupun ianya pedih..
      ehehee

      BalasPadam
    3. >> echah mashuri:


      btul, sbb nafsu n syaitan :)

      BalasPadam
    4. >> mie:

      senyum seindah suria yg mmbawa chya..
      ^^,

      BalasPadam
    5. marahlh bersebab.. klu hal kecik pun nk marah buat seksa diri jer.. bkn best marah ni.. buat sakit kepala jer..

      BalasPadam
    6. Marah sekali sekala okay...
      Tapi kalau marah sepanjang masa tak okay...


      Permainan video air kencing

      BalasPadam
    7. kalaw org marah Bella kan..
      Bella senyap je..

      pastu klaw dye marah sbb alasan x munasabah tu sti Bella rase nak lawan balik,tp kiter fikir p0sitif je kan :)

      BalasPadam
    8. marah..??
      sy xleh terima mende ni, lagi2 klo org yg suke ati dia je nk marah..
      to me, klo nk marah pun ckp la dengan elok..
      dgn cara tu, xde mne2 pihak pun saket hati..

      ~senyum..
      :)

      BalasPadam
    9. he2..ila kalau kena marah pasti menagis..ehheheh

      BalasPadam
    10. haha. ni mesti perempuan neyh. hehe

      BalasPadam
    11. marah mmg susah nak tahan! kalau tahan memang lagi rase nak mrah!

      BalasPadam
    12. marah mmg susah nak tahan! kalau tahan memang lagi rase nak mrah!

      BalasPadam
    13. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      BalasPadam
    14. xskE kEnE tEngking tEtibE.tAnpE sEbAb lAk tuE.AsE cAm nAk nAngEs jE.

      BalasPadam
    15. marah? marah la antara kawalan diri yang paling susah...sebab mara leh je mcm2 boleh jadi kan..
      kdg2 tu bnda yang tak patut marah pon, dia nak marah..manusia...
      kene belajar kecerdasan emosi ni..hehehe

      BalasPadam
    16. sentiasa sabar dan optimis untuk kawal marah anda..jgn mudah mgikut perasaan

      BalasPadam
    17. kalau sikit2 nak marah tu mmg ade mslh dalaman tu..kene selalu beristighfar dan amik wudhu'..

      BalasPadam
    18. amat suka pesanan itu..

      "P/s: Senyumlah saat dimarahi, mungkin itu sifat semula jadi dia yang harus kita terima seadanya..."

      ini adalah perkara yg di galak kn sekiranya selalu di marahi tanpa sebab... senyuman manis dan sedikit gelak manja.. bukan sahaja memberi ransangan emosi positif pada kita... bahkan pada si pemarah dia akan mendapat penambahan emosi baru.. iaitu BENGANG..!!!!!

      hhahahaha.. aku suka...aku suka...aku suka...

      BalasPadam
    19. marah... senyum dan matang..peace no war.. :)

      hidup ni lebih indah dan sentosa apabila 2 orang yang saling marah saling bermaafan kan? ^^,

      BalasPadam
    20. marah bersebab ok....
      biar berpada dengan kesalahan

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728