Header Ads

ad728
  • Latest Posts

    Sakit Hati Tak Bila Orang Suka Mengungkit?


    Mengungkit ni banyak jenis kan? Mengungkit bila pernah buat baik, mengungkit kenangan lalu, mengungkit kesalahan lampau, dan bermacam-macam lagilah kan?


    Mula-mula macam mulia semacam bila selalu tolong kita dan memberi tanpa kita meminta. Siap dia tanya lagi nak dia tolong kita apa? Indah kan? Tapi ya lah manusia ni banyak jenis kan? Bila kita buat silap sikit, oh dia mula mengungkit! Siap bawa buku kira-kira 5 sen lagi nak bagitahu apa yang dia dah buat untuk kita.

    "Orang yang menerima apa yang kamu hulurkan tu bukan tak menghargai kamulah der, dia kan selalu ucap terima kasih banyak-banyak. Tapi balasan yang kamu ingin tu kadang-kadang orang tak mampu nak bagi. Jadi jelas kan selama ni kamu sembunyikan udang di bawah maggi?"

    Lepas tu setiap kali gaduh, bila dah berpunca daripada kesilapan dia, dia sibuk nak ungkit satu kesalahan kita di zaman tadika. Kira kesalahan dia yang ke 1000006 itu ditimbal balik dengan satu kesalahan kita di zaman tadika. Menarik. Sakit hati tak? Taklah, i'm okay... (tipu!)

    P/s: Saya nak kena study banyak-banyak tentang ikhlas ni, jom sama-sama beramal!

    36 ulasan:

    1. eee!!! tak suka tak suka! kdg2 bengang dgn org mcm tu. nmpk indah je mase mula2. lepas 2,3 kali, harem.. siap sentap hati mak nak lagi ayatnyerr..

      papepun, stay away from fakers. pura-pura je byk. :)

      BalasPadam
    2. Slm. Hmm...memang menyakitkn hati kan. Seumur hdp akk dh slalu kena mcm ni. Org tu asik sktkn hati kita dgn pelbagai cara. Sindiran,m'aibkn dn menjatuhkan org lain. Bab puji diri sndiri pn terror jg. Tp bila kita balas blk skali dia punya ungkitan tu.....huish.

      BalasPadam
    3. biasala tu..manusia nie mcm2 perangai.. nasib kte jela klu dpt yg perangai mcm2..
      sabar la byk2 k...

      jgn la bersdih sgt...
      senyum2 slalu (^_^)

      BalasPadam
    4. saya suka memetik kata pujangga
      "Mencari keikhlasan adalah seperti mencari seekor semut hitam..diatas batu hitam..dimalam yang gelap gelita"....mengungkit seumpama tiada keikhlasan dalam perhubungan dan sememangnya ianya sukar di temui....

      BalasPadam
    5. sokong lha sesangat . . p kdg2 saya buat . . . PEACE ! ! ! perngatan nih . . .
      pasni janji xbuat keyh ? ? ? ahahahah . . .

      BalasPadam
    6. jangan cakap sakit hati, cakap lah.. bahagianya.. ok, memang bahagia bila orang mengungkit.. benda sebesar biji sawi pun nak ungkit

      BalasPadam
    7. oh!! sgt tak suka... kdg2. bile dia ngungkit je.. rasa cm.. slama ni dia tlg kita tak ikhlas pun.. rasa cm nk tumbuk je halkum

      BalasPadam
    8. mula2 je mulut manis. pastu ngungkit, macam longkang arghh

      BalasPadam
    9. Memang tak suka kn. Tp tu la, kdg2 kita pun terungkit. hohoho

      BalasPadam
    10. >> maizatul suraya:

      huhu tu la, mmg xya lyan la owg gtu,
      wt skit ati kte jep.. abeh die
      bruk2kan kite lak, huk3~

      BalasPadam
    11. >> madam j:

      huhu dapna trkena ea kak? mmg xya
      layan la owg gtu, t org skliling akn
      fham la ble msing da tkena, huhu~

      BalasPadam
    12. hohoho..seboleh-bolehnya elakkanlah perangai ungkit mengungkit yg over the limit camtu.. coz kdg2 takleh lari dari mengungkit..hoho..

      Jom skodeng :Antara Nuffnang, Mangga, Innity & Advertlets

      BalasPadam
    13. >> ajiem:

      thanx jim..
      ayuk kte brgumbira sme2!
      hehhee~

      BalasPadam
    14. >> abadi romeo:

      nice worg romeo, insyaallah kita akn
      temui nnt, mgkin skrang blum tibe
      mseny kn?.. ^^,

      BalasPadam
    15. >> KaLeD diDi + A.D.A.M.:

      hehehe..
      er~ xmau2.. (:

      BalasPadam
    16. >> Lia3003:

      klw biji sawi tu ok la bley nmpak cgy,
      tp bila habuk?? huk3~

      BalasPadam
    17. >> ANATI SOKI:

      hehe tibe2 ase nk jdik ninja trtle lak,
      ley g serang2..hehe

      BalasPadam
    18. >> zarifahmr:

      huhu tula, sore langau (!_!)

      BalasPadam
    19. >> honeyvsbee:

      thanx honey...
      ^^m

      BalasPadam
    20. >> cikpuanhady:

      minimumkan ungkitan, klw stkat gado2
      biase, xya smpai nk nyakitkan ati org
      dgn luar biase kn? hehe.. peace!

      BalasPadam
    21. Sabar yer adik manisy...dugaan tu...

      BalasPadam
    22. memang sedih orang ungkit mengungkit ni..tp xpe..buat baik dibalas baik..buat jahat dibalas jahat..:)

      BalasPadam
    23. kalo mengungkit bab yang sakit aty mmg komfom2 sakit aty r kan.. benci3!

      BalasPadam
    24. biasala kita ni manusia kadang2 kita tak sedar apa yang kita katakan...mungkin sebab terlalu ikutkan perasaan sampai kisah lalu jadi ungkitan...kalo jenis yang memang suka mengungkit ni takleh nak cakap apela.... :)

      BalasPadam
    25. >> Miecyber:

      dugaan yang mentarbiah..huhu

      BalasPadam
    26. >> cikceriacorner:

      hehe buat baik berpada2, buat jhat jgan skali-kali.. (:

      BalasPadam
    27. >> Zara Irhan Affendi:

      sgt mnci n mnyampah..huk3~

      BalasPadam
    28. >> HaNTwO:

      huhu encem, lw yg ske ngungkit nei
      mmg mrimaskan.. (!_!)

      BalasPadam
    29. hahahahaha..

      ikhlas...
      amat mudah di ungkapkan..
      tetapi amat sukar untuk dilakukan..

      ikhlas...
      kadang kala kita lakukan bukan mahu balasan yang sama..
      tapi balasan waktu kita juga berada dalam kesusahan dilain waktunya...
      adakah itu boleh dikatakan ikhlas?

      ikhlas...
      kadang kala memang jujur hati tidak mahu apa juga bentuk balasan dari orang yang di bantu..
      tapi kadang kala riak timbul dalam hati yang mulanya tak terniat begitu..
      adakah itu dinamakan ikhlas?

      ikhlas...
      amat sukar di tafsirkan..
      zuhud..amat sukar untuk di terapkan..
      kalau hati belum cukup bersih..
      kalau hati masih simpan tinta hitam yang tak pernah cuba di buang kan...

      =)
      mengungkit... itu kadangkala untuk mengingatkan kita yang bagaikan "kacang lupakan kulit...."
      boleh kah itu kita katakan sebagai ingatan ikhlas???

      p/s : psssttttt ahs..tak sempat nak buat blogger peramah tu... makcik ni sibuk uruskan anak buah baru... huhuhu

      BalasPadam
    30. >> hestyrezyuda:

      hehe..
      xpew klw owg de anak buah bawu pn xcited gtu gak, hehhe nnt jgn ktnggalan tuk pncarian msim ke-2 ^^,

      ikhlas tu hanya Allah yg thu dan trkdg
      trpancar pada riak diri~

      BalasPadam
    31. owh..x suka orang yang mengungkit ni...x ikhlas namanye tu!huhu

      BalasPadam
    32. >>♥ LULU ♥:

      susa kte nk elak cyg..huhu~

      BalasPadam
    33. huish..mengungkit dosa besar tu..

      BalasPadam
    34. ini pun ila setuju.....geram ja rasa org jenis cm tu...

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728