Header Ads

ad728
  • Latest Posts

    Percaya, dipercaya dan Kepercayaan

    Susulan kewujudan post Sibuk Nak Tahu Password Kekasih, Apa Hal?! di suatu ketika dahulu, soalnya berkait rapat dengan kepercayaan dan kegedikan mungkin. Jadi pagi ni saya hanya nak cakap bahawa orang yang susah sangat nak mempercayai tu sebenarnya dia sendiri memang tak boleh dipercayai. Eh betul atau tidak? Contohnya? Silakan beri contoh mengikut pandangan masing-masing ya readers sayang. *senyum kambing*

    P/s: Kita mungkin ditipu jika terlalu mempercayai, tapi hidup kita akan menderita jika tak cukup kepercayaan!

    14 ulasan:

    1. "orang yang susah sangat nak mempercayai tu sebenarnya dia sendiri tak boleh dipercayai"

      pandangan peribadi saya waktu pertama kali baca kenyataan ni kelihantannya kenyataan ni nampak macam udah 'disimpulkan', bukan kepada menanyakan pandangan.. hehe..tapi, takpe, saya mau ulas jugak..:)

      em..bagi saya, pandangan dan prinsip setiap orang terhadap sesuatu kepercayaan tu bergantung kepada :

      1.cara hidup (didikan keluarga @ suasana persekitaran @ kawan2)

      -kepercayaan dan prinsip setiap orang kebiasaannya unik dan berbeza kerana jarang kita melihat orang yang mempunyai cara hidup yang sama, contohnya jikalau seseorang itu telah biasa dididik dengan sentiasa berani menyuarakan pndangan dan berterus terang oleh keluarganya kebiasannya akan membesar sebagai orang yang suka berterus terang, cth lain..begitu juga jika dia dididik dalam suasana kekeluargaan yang ramai perempuan pasti berbeza dengan cara dididikan bagi keluarga yang kebanyakan lelaki..pada kebiasaannya yang dididik dengan ramai ahli keluarga perempuan akan lebih sensitif dan suka memendam rasa, bagi yang dididik dengan suasan ramai lelaki kebiasannya lebih agresif..:)

      2.pengalaman (kisah silam @ pahit/manis)

      -apabila seseorang itu mempunyai pengalaman hidup yang berkait dengan perkara yg mengganggu sistem kepercayaan dirinya, biasanya seseorang itu akan 'goyang' juga untuk sama ada mempertahankan kepercayaannya ataupun tidak.
      sbgai contoh, seseorang itu pernah melihat seorang sahabatnya maut akibat jatuh drpd tmpat tinggi..mungkin akibat drpd hal itu, dia akan menjadi takut@trauma untuk berada di tempat tinggi akibat kisah silam tersebut.

      3.keinginan untuk mencuba sesuatu yang baru.

      -manusia sentiasa berubah, dibentuk oleh idea@maklumat baru dan juga perihal kehidupan harian yang dilalui. sifat ingin mcuba dan berani mengambil risiko dlam diri manusia membntuk kepercayaan dan kebiasannya seorang manusia itu turut menuntut manusia lain untuk percaya dgn kepercayaan dirinya.

      Kesimpulannya, pndgn peribadi saya..ianya bukan soal susah sangat nak mempercayai tu sebenarnya krn dia sendiri tak boleh dipercayai, tetapi ia adalah krn sistem kepercayaan dlm diri setiap individu yg unik dan berbeza menyebabkan manusia itu kadang-kadang salih faham. hakikatnya Maha Hebat ciptaan DIA yang menjadikan setiap manusia unik dan berbeza sifatnya..namun, dalam mempercayai, bersederhanalah sentiasa..jangan hilang percaya pada perkara yang benar mahupun cuba menutup kepercayaan kepada kebenaran..:)

      "Dijadikan manusia itu berbangsa-bangsa, bersuku-suku untuk saling berkenal-kenalan"

      UPDATE!
      Menjadi PEMARAH adalah suatu Pilihan Terakhir!
      Hargailah kawan selagi dia ada

      BalasPadam
    2. kita xboleh percaya org seratus peratus kan..:)

      BalasPadam
    3. amboi,,student da wat entry baru da kat comment..huhu..
      ada benarnya,tapi ada jugak yg susah nak mmpercayai disebabkan sikap sebelah pihak lagi tu..huhhuhu

      BalasPadam
    4. ade betul nyer...kerana bila kita selalu menipu, kita jugak akan selalu rase tertipu...sesungguhnye ALLAH maha adil...insyaALLAH.

      BalasPadam
    5. xleh amik th ke pasal kekasih..tapi laki sakng leh percaya ke??sy masih leh percayakan..tapi kadang2 keliling buat sy masih ragu2

      BalasPadam
    6. agak sukar nk mmpercayai org lain
      :p

      BalasPadam
    7. kadang2 kita pun kurang percaya dengan diri sendiri apatah lagi nak percayakan orang lain 100%..

      BalasPadam
    8. salam singgah dari dinaz...

      Dinaz selalu percaya dan cepat mempercayai seseorang...sbb tu la dinaz selalu kena buli...

      Tetapkan pendirian agar dapat memberi kepercayaan pada orang lain untuk mempercayai diri kita,

      jangan harapkan percaya dari orang lain jika kita tidak percaya pada diri sendiri.

      BalasPadam
    9. honestly speaking, mmg akak susah nak percaya kat org..sbb dah pernah terkena sekali...huhu...serik!!

      tapi itu x bermaksud akak pun susah nak dipercayai...heheh...

      BalasPadam
    10. Kita xleh nk percaya pada org 100% . Lelaki sekarang andai kita percaya 100% maka mereka akan bertindak curang. X suka x suka xsuka

      BalasPadam
    11. ape2 pon ikhlas dlm perhubungan itu penting..:)

      BalasPadam
    12. wahhh. comment student lg panjang drp entri. heheh
      pandangan yg bagus

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728