Header Ads

ad728
  • Latest Posts

    Pendekatan yang akan Mendekatkan

    Eh, betul tak tajuk ni? Kalau salah tolong betulkan ya. Pagi ni saya tak tahu nak cerita tentang apa jadi izinkan saya merapu seketika. Binatang yang kat atas ni tak semena famous kan? Hari ni binatang kat atas tu ada watak dalam penceritaan saya kali ni. Namanya khinzir atau nama popularnya adalah babi.

    "Pakcik, pakcik tahu tak sebagai orang muslim, kita tak boleh makan babi? Babi ni haram! Bila makan benda haram ni berdosa! Bila berdosa masuk neraka! Pakcik tahu tak yang neraka tu api? Api neraka tu 70 kali ganda lebih panas api yang pakcik guna untuk goreng pisang tu! Pakcik boleh bayang tak bila pakcik kena bakar dalam api tu? Seksa, pakcik! Panas!!!"

    Ini caranya kita mentarbiah seorang pakcik yang beragama pagan untuk memeluk dan setia dengan agama Islam? Mungkin dia akan tinggalkan Islam bersama ketakutan atas kegelojohan kita itu.

    ...atau kita boleh cakap macam ni, "Pakcik, makan babi tu tak elok sangat. Daging babi tu mengandungi banyak jenis cacing yang boleh mendatangkan pelbagai jenis penyakit dan boleh menyebabkan kematian. Sebab tu agama Islam tak bagi kita makan daging babi tu. Banyak lagi kan haiwan yang boleh kita buat lauk selain daging tu, daging ayam kan lebih sedap?"

    Jika pendekatan yang bertujuan untuk mendekatkan, seharusnya natijah yang kita peroleh adalah semakin dekat, bukannya semakin menjauhi. Dialog di atas hanyalah rekaan semata-mata untuk memancing apa yang berada dalam minda kalian. Bukan nak suruh lu pikir la sendiri, tapi sama-samalah kita memikirkannya..

    P/s: Terkadang sesuatu yang nampak kecil di mata kita punyai impak yang besar.

    19 ulasan:

    1. yup...mmg betul...tapi tak semua boleh berdakwah dengan penuh hikmah. kadang2 kita rasa cara kita sudah berhikmah tapi xmenjadi...kadang2 kita tak terpikir pun nak berdakwah...tapi terbekas dihati seseorang...erm apa yang aku tulis nih? hahaha kesimpulannya...we need to have special ability ...

      BalasPadam
    2. wahhh...nice en3..btw, dla nak bg award ni..kalo x png time lg sile amik laju2 yer..hehe..

      award dari korea

      BalasPadam
    3. ye btul2..kite kne tengok situsi yg sesuai dri perckapan, ayat sbb penerimaan seseorang itu brgantung pada dirinya sendiri..perckapan dakwah kita hanya medium..nice entry Ryu;)

      BalasPadam
    4. setuju sangat...

      kalau nak lembutkan hati dorang, kena ckp baik2...kan? ;)

      BalasPadam
    5. uiks...menatang nie mmg haram di makan, nak sentuh pon mmg geli bagi kita. tapi bagi org bukan islam dorang mmg da biasa ngan babi nie, siap bole peluk2 lagi.

      sbb tue susah sket nak tarbiah melainkan dorang nie betul2 ikhlas masuk islam:)

      BalasPadam
    6. >> adrenalina:

      hidayah tu xsinggah pd hati yg blum
      brsedia, bila ad trdetik kebaikan tu,
      alhamdulillah Dia sayang kita ^^,

      BalasPadam
    7. >> d_LA:

      ha? apew tu dla? xpham da..

      BalasPadam
    8. >> diba:

      thanx sis.. mhon maaf klw ad slah
      slap dr entry tu, mohon dprbtulkan..
      ^^m

      BalasPadam
    9. >> mary ann ;):

      yewp cyg, klw nk wt konsert utk dak
      rmaja kte, then guna konsep yg xkena,
      mmg konsert tu kurang pngnjung la ^^

      BalasPadam
    10. >> Betta sp:

      hehe dowg siap wt haiwan pliharaan
      lak kot.. :)

      BalasPadam
    11. >> ~hAKim ZaiLAn~:

      thanx encem ^^,

      BalasPadam
    12. hu2..sbb tu para pndkwh prlu dilatih dgn ilmu dkwh yg mrgkumi tknik, kaedah, pnrapan nilai, aras sblum brdkwh..he2..

      ^^agar ia tidak mnjadi fitnah pada islam..

      BalasPadam
    13. >> imtiaz sofea.blogspot.com:

      stuju ngn akak, lw brhikmah kn sjuk
      jek kite nk dkat.. ^^,

      BalasPadam
    14. kadang2 nak nasihat orang kene ade care yang betul kan . kene tengok org tu jenis macam mane . umo brape . dan byk lagi la . kan kan ?


      baru nasihat kite tu tercapai . heeee~ :0

      BalasPadam
    15. stuju! pendekatan itu haruslah dilakukan secara sesuai.. dgn izin allah.. insha-allah. pintu hidayahnaya akan terbuka :)

      BalasPadam
    16. >> BENA:

      a'ah..betul tu bena, jgn men hntam
      kromo pastu bising2.. adeh..

      BalasPadam
    17. >> ANATI SOKI:

      yewp, bkan sng nk mntarbiah, sbb tu
      ble kita brjaya mntarbiah, ganjaranny
      sangat hebat..! ^^,

      BalasPadam
    18. setuju dengan tuan blog.. kalau nak sampaikan sesuattu mesej kena la secara berhemah kan.. kalau tak , orang salah tafsir plak..

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728