Header Ads

ad728
  • Latest Posts

    Nak Sangat Kahwini Wanita Maghribi? Pergilah!

    Sungguh menyampah kalau ada lelaki baca berita tentang wanita Maghribi tu smbil tersengih-sengih. Kononnya wanita Malaysia hairan sangat la dengan gaya mengada-ngada kamu tu ya? Perasan tak bertempat! Silakan memasang angan-angan. Kalau ayam yang dalam reban pun jaga dah tunggang langgang, ada hati nak bela ayam berebankan hutan yang kamu sendiri tak arif mengenainya. Melampau ya simile (perbandingan) yang saya gunakan? Mohon maaf.

    Bagi saya perkahwinan tu lebih kepada keserasian. Cantik atau kacak bukan ukuran. Soal senang dididik? Pada saya kalau kena caranya, semua benda akan menjadi senang. Jangan harapkan manusia ni seperti robot, tekan sahaja mana-mana butang, boleh berubah sekelip mata. Si suami tu jangan pula perasan maksum, sama-samalah berubah demi dunia dan akhirat.

    Masa nak kahwin dengan wanita Maghribi tu tak perlukan banyak wang ya? Mungkinlah, sebab kalau kahwin dengan wanita tempatan, 14k tu baru cukup-cukup untuk duit hantaran barangkali. Tapi jangan lupa tentang asal usul wanita yang kamu kahwini tu, bukan boleh naik basikal bila nak pergi melawat keluarga sebelah mertua tu!

    Sayang, kalau awak nak sangat kahwin dengan wanita Maghribi tu, pergilah! Wah, ada nada cemburu di situ. Tapi menurut Presiden Persatuan Peguam syarie Malaysia, "Risiko perkahwinan ini adalah kes tuntutan anak sekiranya berlaku penceraian. Jika kita tak lupa, dahulu ada cerita yang digembar-gemburkan oleh media tentang wanita Chiang Mai yang menjadi pilihan isteri kerana layanan dan sikap mereka yang baik namun kesudahannya masih berlaku penceraian,".

    Rasulullah s.a.w pernah pesan kepada umat-umatnya kan, kalau nak cari teman pelengkap hidup yang boleh menemani kita, lihatlah hartanya, keturunannya, kecantikannya dan yang paling penting agamanya kerana yang beragama itu takkan meninggalkan kita.

    P/s: Perkahwinan bukan mencari yang terbaik, tapi cuba untuk menjadi yang terbaik.



    54 ulasan:

    1. Perkahwinan adalah kebahagiaan selama-lamanya. Tak semua wanita maghribi itu perfect dan tak semua gadis melayu tidak menarik. (tak menarik pun asal dalaman cantek. ye dak? ) ^_^

      BalasPadam
    2. wahhhhhh.. i setujuuuuuuuuuuuuuuuu dgn u..... sibuk sgt nk cari gadis luar.. ahahhahahahhaa... emo la ni... hahhahhaa...

      BalasPadam
    3. btol2.bkn kawen je org men pileh2.kdg nk kawan pon memilih.sggoh bajek manusia zmn skang.

      BalasPadam
    4. sape bilang gadis melayu x menawan??

      BalasPadam
    5. >> misz myza + d_LA:

      hehe rmai cik gadis je kot yg komen
      sal nei, tu la sbuk ngt nk owg luar..

      siapa blang gdis mlayu xmnawan,
      xmnarik hati tiada memikat.. hehe~

      BalasPadam
    6. >> atiqa aris:

      a'ah, ad gak kn gtu..
      nk kwan pn pilih bulu, oh mnyampah!

      BalasPadam
    7. (Rasulullah s.a.w pernah pesan kepada umat-umatnya kan, kalau nak cari teman pelengkap hidup yang boleh menemani kita, lihatlah hartanya, keturunannya, kecantikannya dan yang paling penting agamanya kerana yang beragama itu takkan meninggalkan kita.

      P/s: Perkahwinan bukan mencari yang terbaik, tapi cuba untuk menjadi yang terbaik)

      heheheheheh.. suka sangat yg atas tu...

      eh ahs.. pegi la jemput si syuk yg publish cite pasal kawen pompuan maghribi ni.. amboi dia nye backup kaum laki... hehehehe

      BalasPadam
    8. marah nampak.. okey la 2.. laki kan leh khwn 4.. malaysia, korea, arab ngn magribi.. lengkap!! haha.. xda la gurau je.. :)

      BalasPadam
    9. tiap perkra ada baik buruknya :) hehehe

      BalasPadam
    10. cantek sgt ke wanita maghribi..
      akak rasa lagi cantek dalam dan luar gadis melayu:)

      BalasPadam
    11. perkahwinan..saling melengkapi;)

      BalasPadam
    12. >> hestyrezyuda:

      hehe tu la, lebat die bsembang sal tu kn?
      da ajk pn tu die ckp ngah nk ssun ayat..
      haha..

      BalasPadam
    13. >> last bloodz:
      amboi.. :)

      >> ANATI SOKI:
      u'r rite dear.. ^^,

      BalasPadam
    14. >> CGG:
      a'ah.. tgk akak ccg, comel cun2! ^^,

      >> diba:
      yewp, yg sme tu srasi yg beza tu
      saling mlengkapi.. *^_^*

      BalasPadam
    15. >> CGG:
      a'ah.. tgk akak ccg, comel cun2! ^^,

      >> diba:
      yewp, yg sme tu srasi yg beza tu
      saling mlengkapi.. *^_^*

      BalasPadam
    16. hadoiii la....pompuan kat malaysia kan ramai, apsal la susah2 carik luar ngara.

      cantik tue mmg ukuran bg setengah org, tp cantik ad byk kategori-suara,peribadi,wajah,bakat n mcm2 la
      :)

      BalasPadam
    17. th xpe.agak sakit hatu jugak..nk pekej terbaik ek??g cermin diri dulu..=p

      BalasPadam
    18. >> Betta sp:
      galak sgt laki kita nei kowt, oppss..! hihi..

      >> merahitujambu:

      itu gak kata2 yg brmain dlam minda nei,
      thanx sis sbb mmahami..hehe..

      BalasPadam
    19. Err..'terasa' macam nama ada disebut nun kat atas tuh.. :)

      Apapun, entry yang baik..cuma kelihatan macam agak emosional je penulisan kali ni.. lek2..tenang.. jangan emosional mengatasi rasional.. ^_^

      Sebenarnya bila isu seperti ni keluar, kita perlulah memandang daripada sudut yang positif.. Lihat.. bila isu ni keluar semua wanita macam terbuka mata dan hati untuk mengetahui apa yang lelaki-lelaki Malaya ni mahukan..:P

      Risiko berpisah dan bercerai itu tetap ada walau berkahwin dengan sesiapa sahaja, yang penting persefahaman antara lelaki dan perempuan tu PALING PENTING.. Dan yang paling baik, biarlah perkahwinan itu dibina atas dasar Agama, restu keluarga, persefahaman..bukan dibina atas dasar nafsu semata-mata..

      Saya tidak pernah mengatakan gadis Melayu tidak baik.. (buah hati saya pun gadis Melayu k..) Cuma mungkin apabila artikel seperti itu keluar ramai yang terbuka mata dan cuba mencari 'rumput' di seberang sana yang mungkin kelihatan lebih segar dan hijau.

      Walau apa pun terjadi, perihal jodoh ni adalah sangat MISTERI dan susah nak diterangkan.. insyaALLAH moga-moga dikurniakan yang terbaik dan paling sesuai buat kita semua.

      P/s: Terima kasih atas 'request' itu.. ^^,

      BalasPadam
    20. >> student:

      cool3.. biar pnulis jek yg emosional,
      kmu jgn trikut sme k.. tsedak da buah
      hati kamu tu, hehe..

      btw thanks krna mmnuhi jmputan ^^,

      BalasPadam
    21. panas di tengahari ni kalo ada frsh oren baru la cold.. kan? ^^,

      BalasPadam
    22. pokcik suka orang melayu lalalalala..

      BalasPadam
    23. >> HaNTwO:

      bgus2, adkcik bnggo nge pokcik, hee~

      BalasPadam
    24. marah betul awak nampaknya..
      memanglah cantik dan sedap mata memandang itu juga satu faktor nak memilih..
      tapi, fikir kesannya.. kesediaan untuk mnejaga pasangan.. perkahwinan kan sunnah.. jangan ikut sunnah semata-mata nak puaskan nafsu

      BalasPadam
    25. wanita kelantan lagi cun... Cuma x ada masa jer nak ngorat hehehe

      BalasPadam
    26. yah.. cik su setuju sngt dengan kami.. nak kawen dgn wanita maghribi tp sendiri pun tak perfect tak guna gak

      BalasPadam
    27. kalo maghribi jauh, lombok still ada. ha3 (joking)

      BalasPadam
    28. >> Cik Su:

      huhu dowg nei pntang tgk pmpuan comel
      ades oh Malaysiaku!

      BalasPadam
    29. >> wawamagic:

      haha.. alhamdulillah la wa klw amik
      gadis lombok, asek jjaka lombok jek
      yg wt lari gdis2 Malaysia.. hee~

      BalasPadam
    30. he3....(hanya mampu ketawa)

      depends pd org tu la kan...my family klu dpt org joho pon dorg dh bising apatah lagi maghribi..kompem kena reject!

      BalasPadam
    31. pilihlah kerana agamanya..
      tang tu gadis2 maghribi ni boleh dikatakn jauh lebih baik kan?huhu..
      sana xde dating2 pegang2 tgn cam gadis2 kita ni..huhu..
      sorry tn admin,bkan nak puji gadis maghribi sgt,mluahkan kekecewaan tntang apa yg berlaku dlm komuniti remaja kita..

      BalasPadam
    32. >> hitamputeh:

      hee.. a'ah yewla tu, org tua klw
      boleh die xmw owg jejauh, lg elok klw
      1kmpng jek, sng nk ziarah besan ^^,

      BalasPadam
    33. >> ~hAKim ZaiLAn~:

      hehe ok jew, sy thu.. sy sndri pn agk
      kcewa dan bmbang ngan orang2 kite, tp
      dlam kbmbangan ni kte kmbali kpd
      jnji Allah, prmpuan yg baik tuk
      llaki yg baik.. klw kite dpt
      psangan yg xbrape comel akhlaknya,
      seeloknya kte cuba nilai dulu
      "siapa kita"... wallahua'lam.

      BalasPadam
    34. hahahaha.. student.. steady lah dik... ekekeke.. ^_^

      BalasPadam
    35. >> hestyrezyuda:

      haha, lame kn kak die duk ssun ayat..
      kg silap ayat, gadoh 1thun lak ngn
      buah ati die tu, hee~

      BalasPadam
    36. bkn menarik atau x seorg gadis (magribi@malaysia) y jd mslh..tp pbelanjaan y jd keutamaan..nk kawen bkn nk bt ptndingan sapa paling tinggi wang belanja..renung2 kn........

      BalasPadam
    37. >> pencinta wanita:

      budi bicara dengan keluarga bkal tman
      tu pnting, bncang leklok.. maghribi
      tu bkan 1 jrak yg dkat utk ziarah
      kluarga pihak isteri dan jua perlukan
      kos (fulus) ^^

      BalasPadam
    38. tapi tak menjadi satu masalah jika pihak lelaki masih mahukan gadis maghribi tu kan..
      soal tntang agama dan akhlaknya sudah boleh dikatakan terjamin,
      lagipun bukankah Rasulullah SAW sendiri yg menyarankan kita berkahwin dgn orang jauh,supaya berkembang tali persaudaraan..

      BalasPadam
    39. Hakim,

      memang tak menjadi masalah, sebagai lelaki memang kita sentiasa mahukan yang terbaik..dan mudah-mudahan kita juga mampu memberikan 'didikan' yang terbaik.

      maksud jauh dalam saranan Rasul tu, maksudnya jauh negeri..jauh hubungan saudara..yang tidak bersangkut paut dengan susur galur keluarga yang dekat..tujuannya untuk merapatkan ukhwah dan persaudaraan..

      P/s: kalau penguasaan Bahasa Arab fasahah dan Ammi baik, ok lah.. Takpe, jangan risaulah.. "Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik"

      BalasPadam
    40. ni adalah satu cabaran bagi gadis melayu. jadi jgn la jual mahal sgt, hantaran tu jgn mahal sgt. lepas kawin jgn mengada2 sgt harus la berpakat dan berbincang. gadis melayu sekarang ni ego nya terlalu tinggi sbab tu sekarang perceraian di msia tinggi.perempuan melayu tak tahu bersyukur.

      BalasPadam
    41. >> ~hAKim ZaiLAn~:

      kene intai jgak dgn relevan kes ^^,

      BalasPadam
    42. >> student:

      thanx ustz atas pnerangn tu~
      :)

      BalasPadam
    43. >> joe:

      dlam hal ni kite xley nk brlagak mcm
      rasul yg xde ccat celany.. msg2 ad
      krang n lebih msing2..xley nk slahkan
      mana2 pihak okay.. ^^,

      BalasPadam
    44. mencuba untuk jadi yang terbaik..

      suka ayat ni (:

      BalasPadam
    45. pndpt saye sbb pompuan maghribi adlh option bg laki melayu;
      1. Agama;
      suasana/bi'ah di pedalaman Morocco adalah lebih baik,jd mcm kita dpt sayur segar dr gunung x tercemar racun.
      2. Murah;
      plg baek kawen awal,tp nk kawen awal kene ade 30k++ utk kawen A-to-Z..ni br keje gaji 2.3k, 14k mampu la kumpul..hehe
      3. diorg x penah dating;
      smpai nk carik gambar kt internet pon xde..huhu(ak pon alhamdulillah x penah dating)
      4. Budaya Maghribi;
      kebanyakan pengaruh budaya Islam, M'sia byk pengaruh 1M'sia(hindu,cina..etc)
      5. Cantik;
      ramai je pompuan melayu yg ayu,tp terase teringin nk tukar selere la..ahaks..

      tu je..namun,kalu pihak pompuan melayu nk share 50% kawen @ simplekan majlis @ kurangkan hantaran,itu lebih baik.. =)

      BalasPadam
    46. >> Deeen:

      pilihan msing2, msg yg nk pkai kn,
      so choose d best things 4u guys.. ^^,

      BalasPadam
    47. Elok sangatlah tu...(Sambil mendengus lubang hidung saya yang kembang)

      Lelaki Melayu kahwin ngan Wanita Maghribi pastu,

      Wanita Melayu kahwin lak ngan Lelaki Lombok...

      Makin majmuklah masyarakat Malaysia nanti...

      Wadduhh......

      BalasPadam
    48. >> Miecyber:

      hehhehe.. mkin bermajmuk2 la rkyat
      kite.. mcm2 adaaa~

      BalasPadam
    49. >> Woofer Storm:

      ngeeee~
      jom...! ^^,

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728