Header Ads

ad728
  • Latest Posts

    Buat Baik dan Berlagak Suci


    Apa yang terkadang kita lupa? Terkadang kita berlagak suci sampaikan kita terlupa yang kita juga manusia penuh noda kan? Sibuk nak mengutuk mengata orang tanpa cermin dulu siapa kita. Kalau untuk kebaikan, alhamdulillah. Tapi kalau sampai menjatuhkan maruah dan martabat seseorang, rasanya ada sesuatu yang kita lupa di situ, cuba fikir-fikirkan.


    Ya, berbuat baik tu perlu, dan mengajak kearah kebaikan juga perlu bahkan mulia dan tinggi kedudukannya. Tapi terkadang kita tak sedar riak menguasai diri. Nak buat baik, perlu cerita satu dunia? Hebohkan cerita yang kita nak buat sesuatu amal untuk membuatkan orang nampak diri kita ni mulia? Zaman sekarang hanya Allah yang tahu menilai hati manusia, hati tu tempat jatuhnya pandangan Ilahi bukan?

    Jadi bila nak buat baik, jangan pula disulami dengan riak. Bukankah itu sia-sia? Tanpa kita bagitahu pun, orang dah cukup cerdik nak nilai perbuatan kita. Kalaulah di mata kita tu semua orang dungu untuk menilai, jangan pula kita lupa yang Allah itu adil dan bijaksana. Jangan nanti kerana mulut yang terlalu membanggakan diri sendiri tu orang menghakimi diri kita tak seperti yang kita jangka. Mengaibkan diri sendiri? Na'uzubillah...

    P/s: Kalau suci hati kita, buatlah sesuatu dengan ikhlas.

    23 ulasan:

    1. >> Anisa Hang Tuah:

      ur rite dear..! ^^,

      BalasPadam
    2. setiap perbuatan yang diiringi ngan niat yang ikhlas insyaallah org leh rse keihklasan kita.
      >_<

      BalasPadam
    3. btol..paku serpih, org yg mengata tu yg lbih kdg2..so, bersihkn ati n cuba elak dr komen2 hal org..=) practice makes perfect..

      BalasPadam
    4. >> aye-na:

      tu la, bley jek nk wt baik, tp
      brhikmah la kn, same2 brbuat
      kbaikan..^^m

      BalasPadam
    5. wah menarik entry ni... betul tu keikhlasan sgt penting...

      BalasPadam
    6. yeap. selalu tgk dkt fb status, mesti ade kate2 cerca, hina walaupun niat asal nak menasihati. tapi ada cara lain tanpa mengaibkan orang yg disebut2. na'uzubillah.

      btw, nice post.

      :)

      BalasPadam
    7. yup..jauhi riak...takbur..dn macam2 lg yg mbuatkn kita mkin jauh dgn DIA..

      BalasPadam
    8. >> maizatul suraya:

      yewp sis,
      na'uzubillah.. drpda mnghina mncaci
      org, baik juz doa dlam ati ^^,

      BalasPadam
    9. >> ajiem:

      insyaallah jiem,
      sme2 kte doakan... ^^,

      BalasPadam
    10. akak setuju sgt2 keikhlasan sgt penting...

      BalasPadam
    11. >> LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™:

      lady lbih mmahami.. ^^,

      BalasPadam
    12. like :)

      ya Allah,,jadikanlah kami org yang benar2 ikhlas terhadapMu..

      BalasPadam
    13. betul tu....kata dekat org ja pandai tapi diri sendri dia xcermin...ila ada kawan jenis cm tu....geram sgt2....

      BalasPadam
    14. >> SeMeRah:

      ameen.. thanks, insyaallah ^_^

      BalasPadam
    15. >> HonEyBuNNy:

      gram kn? adeyh susa2..sabar n doakan
      moga2 kte xjdik mcam tu, ameen~

      BalasPadam
    16. ayu,,,npe kite xdpat update ngan entry bru kmu????

      BalasPadam
    17. >> sakinah88:

      ktne tu yunk?..
      kt dashboard kew bloglist?..

      BalasPadam
    18. nice entry. boleh nak share tak kak ? hihi

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728