Header Ads

ad728
  • Latest Posts

    Bila Kawan Putus Cinta. Eh, Kita yang Kena!

    Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah rindu dan cemburu... dan bukan satu kepelikkan jika cinta sepanjang hayat yang didamba tu terputus di tengah jalan. Bukan senang nak cari insan bertuah yang tak pernah putus cinta di zaman sekarang ni. Jika ada pun mungkin sedikit benar bilangannya.

    Saya tak berniat nak jadi pakar cinta pada hari ni, cuma sedang pening-pening lalat dengan situasi ni. Kalau kawan kita putus cinta, then dia dah seminggu nangis siang malam tak henti-henti, kita pun cakap, "Sabar ya awak, mungkin tak ada jodoh awak dengan dia... Jangan sedih-sedih lagi okay. Semoga awak dapat jumpa pengganti yang lebih baik daripada dia," Tu ayat yang paling popular kan bila kawan kita putus cinta?

    Sememangnya perit bila bercinta tahap Romeo Juliet kemudian terpaksa berpisah, namun hidup mesti diteruskan.

    Tapi macam mana kita nak hadapi bila si kawan tu terus memangkah ujaran kita tadi dengan, "Awak tak rasa apa yang saya rasa! Awak cakap senanglah sebab bukan awak yang tanggung! Awak takkan faham apa yang saya lalui! Hanya saya yang tahu apa yang saya jalani! bla... bla... bla...!"

    Alamak, itu mungkin petanda bahawa apa yang kita cakapkan tadi tu salah. Lain kali cuba skrip ni pula ya, "Awak, saya faham apa yang awak rasa... Dia tak ambil berat tentang awak ya? Dia ada perempuan lain?... Tak mengapa awak, jangan bimbang, lelaki boleh kahwin empat kan? Kalau tak boleh jadi isteri yang pertama pun, awak jadilah isteri kedua... Awak jangan la nangis lagi, pergi cepat pujuk dia, cakap awak rela hidup bermadu. Kalau awak segan, saya tolong bagitahu dia ya?"


    ...yang dicintaimu itu mungkin akan menjadi kebencianmu pada suatu ketika dan begitu juga sebaliknya. Bercinta dan berkasihlah semahunya namun harus kamu ingat, pasti akan ada detiknya untuk kamu berpisah.

    P/s: Sabarlah, kawanmu itu memerlukan waktu mungkin. Bukan begitu?

    45 ulasan:

    1. yunk.. suh dia baca entri akk yg ni.. atau... u boleh copy kan.. entri tajuk UNTUK YELL

      http://hestyrezyuda.blogspot.com/2009_06_24_archive.html#2407575949779107553

      then cakap pada dia...

      apa pandangan dia... kalau... dia dapat tahu pakwe dia tu ada perempuan lain, setelah dia di ijabkabul kan? lagi sakit kan? tanya kan dia.. apa rasa.. bila pakwe dia tu tinggalkan dia demi perempuan lain lepas diorang dah kawen? lagi pedih kan? tabya dia.. apa yang dia akan tanggung, kalau pakwe dia tu abaikan dia tak bagi nafkah setelah diorang dah kawen? lagi peritkan?

      BalasPadam
    2. >> hestyrezyuda:

      okay kak, owg copy pastekn kt cni, thanx 4sharing ^^,

      Memang Allah sengaja....
      * memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

      * memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

      * memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

      * memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa
      depan...

      * memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

      * memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

      * memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

      * memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.

      Wahai sahabat yg kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya. Hari esok pun kita
      sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhan-NYA,dan meninggalkan laranganNYA..
      PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hamba-NYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepada-NYA

      >> readers:

      klw bminat, jenguk cni ok.. ^^m
      http://hestyrezyuda.blogspot.com/2009_06_24_archive.html#2407575949779107553

      BalasPadam
    3. org tgh kecewa..memang nasihat pun dia tak terima..beri ruang dia bersedih dulu..tp jgn lame sgt..pastu tu kt bntu di bangun semula..

      BalasPadam
    4. > Nazz@Purple:

      a'ah nazz, kte kc die ruang mse jap,
      lw xckup 1mngu, kc 1 blan..
      lw xckup 1 ban, kc 1 thun..

      kte pn pnah sakit brcnta kn ^^

      BalasPadam
    5. kwn tu masih blm dpt tenangkan diri lagi tu..

      BalasPadam
    6. >> bArdbOO:

      sama2 kta doakan moga dia tenang,
      insyaallah~

      BalasPadam
    7. hehe.. klakar pulak bila nak guna skrip yg baru tu. ilang nangis nak putus cinta. hoho.. ^_^

      BalasPadam
    8. dla kalo org yg putus cinta nangis smpai x ingat dunia mmg kene maki nagn dla la jwbnya..haha..

      BalasPadam
    9. rupanya doa putus cinta pun ada ya..hehe

      BalasPadam
    10. >> Zara Affendi:

      klw camtu xpew zara, ntah2 die lmpang
      kite laju2, hhhu.. adeh! :)

      BalasPadam
    11. >> d_LA:

      huhu tu la, sdih pn kna brpada2.. kg
      ujan x, ribut x, banjir 1 Malaysia ^^m

      BalasPadam
    12. >> Sudir Suichi:

      hehe, kcewa ngn kkasih lame?? ayuh
      amalkanny *^_^*

      BalasPadam
    13. tapi memang sakit bila putus cinta ni..cuma akal kena letak kat atas la baru leh fikir secara waras...

      BalasPadam
    14. shahaha.. biasala.. jadk mngsa keadaan :)

      BalasPadam
    15. >> HaNTwO:

      a'ah pokcik, ade org leyh ptus fius
      lpas ptus cnta, huhu na'uzubillah..

      BalasPadam
    16. >> ~Al-FakHiR ilaLLaH~:

      aii nganyim nei.. :P

      BalasPadam
    17. >> ANATI SOKI:

      hehe demi kwn2, ku rela cyg ^^,

      BalasPadam
    18. "cooling period"

      ada jodoh, ada rezeki, ada kemahuan, ada serasi bertatutlah kembali.

      P/s: ada AGAMA tu paling perlu ketika bertany dan menjawab teman sebegitu.

      BalasPadam
    19. xpernah lagi ada pengalaman mcm ni.. heheh...

      tapi kalau kawan aku purus aku akan cakap..

      bunga bukan sekuntum... byk lagi leh cari.. ok x?

      BalasPadam
    20. salam..

      jangan terlalu kecewa..hadapailah dengan sabar,,

      BalasPadam
    21. >> student:

      yewp, klw mmpu mnyatu, mngapa harus brpisah kn?..

      yang arif, agak samar ttg baris
      trakhr, mohor dprjelaskan.. ^^,

      BalasPadam
    22. >> mR.sYaH:

      hehee.. try la, nnt gtw die "bunga
      bkan skuntum, krbau bkan seekor.."

      opsss..! sorry.. ^^,

      BalasPadam
    23. >>sekamar rindu:

      salam kmbali sis, stuju ngn pegangan
      tu, sbar dgn dugaan. ituyg trbaik :)

      BalasPadam
    24. Maksud saya Ryu,
      kadangkala si Teman umpama hilang seketika 'rasa' ada berpisah dalam berkenalan. Umpama wajib mati untuk hidup kembali..Pehe?..:)

      P/s: memang susah nak bagitau si teman dengan cara paling hikmah dan lembut.. tapi dah kawan kita kan? Layankan je lah ceritanya.. err..tu yang saya selalu buat la.. kalau kamu macam mana? Lain orang lain cara..hoo~

      BalasPadam
    25. apbila kita sudah trjerumus ke alam cinta seharusnya kita akan terima apa jua sekali pun yg mndatang..sama ada baik atau buruk..

      BalasPadam
    26. biarkan dia nangis.. lepas nampak mcm normal, baru leh nasihat.. take time..hati tgh celaru mmg begitu.. huuu~~~ =D

      BalasPadam
    27. mungkin time tue emosi dia xstabil, fikiran pun masih bercelaru....she needs time and patience:)

      BalasPadam
    28. hhuhu.. doa putus cinte. huhu

      org kate lepas nangis, ilang sket sedih

      BalasPadam
    29. >> student + Miecyber + diba +
      amalina wahida + Betta sp + za petrelli:

      thanx tuk sume komen.. ayuh sme2 cbe
      fikirkan positif, husnuzon.. ^^,

      BalasPadam
    30. memang dia perlukan waktu kot.. sabar je la.. skrg ni mungkin dia terlalu emosi

      BalasPadam
    31. >> Cik Su:

      Mngkin, sbr je la.. ^^,

      BalasPadam
    32. aiii like!! takpe yang..u boleh advice me sebab i yang mintak..i takkan marah u mcm kwn u tu oke? bgila dy mase..=)

      BalasPadam
    33. wahhh!!doktor cinta!hehe

      nice entry. fahmi suka tulisan blog2 ni..

      BalasPadam
    34. putus cinta tu perkara biasa. ada yang frust ada yang tak lalu makan.

      jadi kita harus mengambil iktibar dan belajar supaya boleh dibuat pedoman bila sampai waktunya nak cari teman hidup.

      BalasPadam
    35. hahaha . nasihat nak bermadu tu xleh blah . he :)


      cop cop ! bena kalo org asik cte masalah putus2 cinte ni . naek bosan . xtahu la kenapa .


      xleh jadi pendengar setia kot . heheehehe :)

      BalasPadam
    36. thx for sharing..
      boleh la guna doa tu dikemudia hari..
      :D

      BalasPadam
    37. uiihh!!
      ada doa ek..
      gue baru tau...

      BalasPadam
    38. >> Qa:
      hehhee.. nei yg i syg u lbeyh yayang ^^,

      >> Revolter AMI:
      eh3 xlyak nk jdik dktor cinta, lg2
      lw rmai psakit degil hehehhe..

      >> Seri:
      buruk jadikan sempadan, baik jdikan
      teladan darling.. :)

      BalasPadam
    39. >> BENA:
      huhu lw owg jejauh tu mls jek nk amik
      thu tp lw da dok dpan mata nei, ase
      gedik la nk tegu2, hehe..

      BalasPadam
    40. >> zati-zt + mie:

      hehe adew2, kite byak sgt snjata ^^,
      amal2kan insyaallah bahagia..hehe~

      BalasPadam
    41. fuyoo..orang yang banyak pengalaman bercinta kongsi pengalaman dengan pembaca semua.. :)

      BalasPadam
    42. >> student:

      mnulis xsmstinya mlalui pngalaman,
      pengamatan tu yg pntng. klw stakat
      mngalami pastu wt habuk, tarak guna..

      BalasPadam
    43. ouhh..ok..ye lah tu.
      pengamatan? harap boleh la amal untuk diri sendiri, bantu orang lain untuk bantu diri sendiri.

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728