Header Ads

ad728
  • Latest Posts

    Saya dan Equestrian

    Kuda. Saya tak pernah terfikir nak manja-manja dengan kuda ni, risau. manalah tahu kalau-kalau binatang ni menyampah tengok muka saya yang cun ni, maut!


    3 hingga 6 Mei - Ke Pusat Ekuin Sekolah-sekolah Negeri Pahang, Kuantan. Curahan ilmu daripada Encik Husref Malek Jeremiah, yang pernah menyumbangkan pingat Perak untuk Malaysia dalam Asean Games yang ke 15 pada tahun 2006 di Doha pastinya dinantikan.

    Lagi-lagi seronok apabila penginapan kami berhampiran dengan pantai di Tanjung Lumpur! Kursus yang dijalankan merupakan pendedahan asas tentang kuda yang merangkumi:
    • Cara penjagaan kuda
    • Pemakanan dan kesihatan kuda;
    • Kebersihan dan tempat tinggal Kuda;
    • Asas menunggang kuda
    Semuanya menyeronokkan, terima kasih kepada Dato' Pengarah kerana menghantar kami ke sana, semoga hasrat untuk mewujudkan Pusat Ekuistrian di kampus kita ini dipermudahkanNya.

    Serba sedikit tentang apa yang saya belajar...
    Kuda mampu mengesan emosi manusia, oleh itu semasa mendekatinya, diri kita seharusnya tenang, supaya mereka tidak berasa terancam oleh kehadiran kita.
    Saya belajar...
    untuk mendekati kuda, kita harus mendatanginya dari arah sisi kirinya. sekiranya kita menerpa dari arah hadapan, kuda mungkin terkejut kerana kita mungkin berada di titik buta (blindspot).
    Saya belajar...
    Untuk mendampingi kuda, kita terlebih dahulu perlu menghulurkan tangan agar kuda dapat mencium bau dan kehadiran kita. tapak tangan perlu menghala ke bawah kerana bila tapak tangan menghadap ke atas, itu menandakan kita ingin memberikan makanan kepadanya.

    Hmm.. banyak lagi la yang saya belajar selama 4 hari berada di sana, tapi untuk bercerita panjang rasanya tak mampu sebab... minggu depan ada peperiksaan akhir semesta, doakan saya!

    16 ulasan:

    1. x pernah lagi naik kuda nie~

      BalasPadam
    2. waaaa..seronoknye men kude..kat tanjung lumpur ye? wani da naik kuda tuu.. hee~~

      BalasPadam
    3. azuan:
      huhu..kte pom 1st time,
      jom cari kude tepi pntai!! =)

      Ery:
      yew kude..hehe~

      tijiey:
      mmg conok! hoo naek xajk ktew ae??
      huk3!

      BalasPadam
    4. bestnye.. xpernah naik.. penah pegang je..tu pun yg kecik je

      BalasPadam
    5. kuda mmg comel!!!
      jom naik kuda sesama.. heh! gud luck exam!! =))

      BalasPadam
    6. adilah:
      huhu.. jom3 kte g pntai yg de kuda,
      pstu kte naek cme2..=))

      amal:
      hehe..cgt comel!!
      beyes, kte mrempit ngn kude =D
      all d best 4 u!! =)

      BalasPadam
    7. Salam adik..

      Tidak takut ke kene penendang kuda?..

      BalasPadam
    8. salam bang..
      huhu mule2 takot,
      tp ble da tw care, ok kot.. =)

      BalasPadam
    9. Macamana nak pergi ke Kelab Menunggang Kuda nie? Jauh tak dari Kuantan? Ada signboard tak?

      BalasPadam
    10. pusat ekuin kt kuantan tu pusat ekuin sekolah2 negri pahang..

      ad kt tnjung lumpur,
      msuk lorong sebelah kiri smk tnjung lumpur..huhu..

      BalasPadam
    11. waahh... best nyer naik kuda kan3???
      hah?? tg.lumpur??? dekat2 dgn tempat aye ni..mmg teringin nk masuk kelab ekuin ni...hahahah impian. kne bayar tak??? plz...plz...plz...

      BalasPadam
    12. share2 yer information..hehhe =D
      uuuuu...comelnye KUDA....hahaha

      BalasPadam
    13. >> kurt_lee:

      huhu sy xpsti la lee, sbb mse sy g
      smnggu tu sume institut yg tnggung..
      kt situ xbrape lngkap, jd kmi smbung
      krsus kt pust ekuin d KL lak 1mngu..
      huu~

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728