Header Ads

ad728
  • Latest Posts

    PBS Musim Ke-3 Di SK Kubang Kerian 2


    Bismillahirrahmanirrahim.

    PBS (Pengalaman berasaskan sekolah) musim ketiga sudahpun berlalu. Tugasan yang sepatutnya dilaksanakan sepanjang PBS?? hmmm.. No komen! Pastinya, banyak pengalaman yang telah saya dan rakan-rakan seperjuangan perolehi di Sekolah Kebangsaan Kubang Kerian (2). Suasana sekolah yang mencabar, bersama Guru Besar Tn Hj Che Zaudin Bin Che Ismail yang sentiasa memotivasikan kami, barisan pentadbiran dan guru-guru yang sangat peramah, kakitangan sekolah yang mesra serta rakan-rakan seperjuangan yang sememangnya membahagiakan saya!

    Semester ini syarat yang ditetapkan adalah melaksanakan PBS, mesti bersama-sama 2 hingga 4 orang rakan di sesebuah sekolah yang dipilih. Teman yang sama dari institut : Norhafiza Hj Hanapi. Menyulam pengalaman bersama-sama 4 orang lagi rakan dari IPG Kampus Pulau Pinang, Idayu, Irfan, Ikmal dan Zaid serta diceriakan lagi dengan abang-abang praktikum dari IPG Kampus Kota Bharu, Widad, Hafiz dan Adam.

    Terlalu seronok mencedok pengalaman sehinggakan kami terlupa sejenak tentang tugasan yang diberikan oleh institut. Ahad; beramah mesra dengan persekitaran sekolah serta menggantikan tugas guru yang mempunyai kekangan lain. Isnin; Ganti kelas, beramah mesra dengan rakan-rakan daripada IPG lain dan guru-guru, membuat persiapan maulidurrasul. Selasa, Maulidurrasul. Rabu; Merentas desa. Khamis; Menyiapkan tugasan!



    Apa yang paling menyentuh hati saya, semasa minggu keberadaan saya di sana, seorang murid perempuan darjah 4 telah pulang ke rahmatullah akibat demam. Al-fatihah. Semoga roh arwah disinari kebahagiaan di sana.

    Sangat selesa tatkala Tuan Guru Besar sentiasa meluangkan masa bersama kami. Membuka minda dan menyuntik semangat. berbicara tentang hal ehwal semasa dunia pendidikan serta menjana pencapahan idea.

    Telalu banyak keindahan di situ, moga-moga kegembiraan ini takkan malap! Buat adik-adik junior, selamat menjalani PBS di minggu hadapan.. Istimewa buat akak-akak dan abang-abang senior, selamat menjalani praktikum ya!!! Semoga segala urusan dipermudahkanNya. Amin.



    P/s: Menyakat murid prasekolah, Najihah namanya dan dia menangis. Oh, debaran kencang!

    31 ulasan:

    1. hehe..sbar..
      yg pntingny sem 1 g skula tros
      cari bku pngrusan skula=)

      slamat b'PBS!!!
      (^__^)

      BalasPadam
    2. sk kbg kerian 2?erm..dats was my 1st school 4 SBE a.k.a PBS...he3....gud luck...wah,skali ngn widad ek..mesti tak kerng gusi.he3...

      BalasPadam
    3. My compliment for your blog and pictures included,I encourage you to photoblog

      CLICK PHOTOSPHERA

      Even week another photo album

      Greetings from Italy,

      Marlow

      BalasPadam
    4. a'ah..
      wah ley mtak tgasan PBS nie, hehe,
      yep skali ngn widad..BM gak kew?..

      BalasPadam
    5. Ivo Serentha and Friends:
      mugapo nyo royat xtahu,,
      ambo xreti mat saleh..huhu

      BalasPadam
    6. erk...cikgu pergi mengajar ke pergi membuli di sekolah?;)

      BalasPadam
    7. salam lagu mano keno kelate jugok ado kabel ko apa2pun semoga jadi cikgu yang ikhlas dalam mendidik anak bangsa ok 1 g leh la g sekolah cikgu lawatan sambin mengorat huahuahua joke ja

      BalasPadam
    8. student:
      mane ad cigu buli ank murid,
      cigu nie baek ati ja,
      gurau2..na nk tw ley jdik gtu,
      hehehee...

      BalasPadam
    9. mujahid cinta:
      salam kmbali,
      huhu, ni pbs, bkan praktkal@posting..
      pbs ni kte boley plih sndri skolah
      mane yg kte nak..
      mngorat itu perlu ae??
      huhu xtaw lak..=P

      BalasPadam
    10. salam ziarah..
      cikgu pekab0?..
      huhu..
      cam best jew kan praktikum kat sek0lah nie..ser0nok raseny layan karenah budak2..

      BalasPadam
    11. salam kmbali..
      bkal pnddik nie baek2 jek..
      best dok ngn bdak2 nei,
      hehe terhibur..=)

      BalasPadam
    12. ye ka hmmm untung la dok negeri sendiri sy juga la tak leh balik huhuhu mengorat tu perlu gak hehehe

      BalasPadam
    13. kjap je nie..
      huhu 1 mngu jek..

      msih musykil..
      perlu ae? =)

      BalasPadam
    14. ya perlu la kalau belum kahwin g hehehe 1 minggu peya ?

      BalasPadam
    15. 1 mngu PBS 2..=)
      er..okei nnt nk blajar ngorat=P

      BalasPadam
    16. alamak cikgu nak ngorat sape tu leh join sekaki hehehe

      BalasPadam
    17. huhu..
      tu la xtw nk ngorat sape la plak..
      hesh~

      BalasPadam
    18. mesti cikgu lelaki ramaikan 2 yang keliru nak ngorat yang mane hehehe

      BalasPadam
    19. err..
      cigu msti kna ngorat cigu gak ey?..
      hehe..

      BalasPadam
    20. hmm slaluny,
      cigu laki akn cri psngn cigu gak..
      tp klw cigu pmpuan, psangn skr djngka ;)

      BalasPadam
    21. ek kalau cikgu ashs plak nak cari pasangan kerja cm ne? :)

      BalasPadam
    22. xkesa mcm2 mane pn..
      tp cinta biarlah krn agama kn?
      =)

      BalasPadam
    23. hmmmm nak cari cinta kerana agama susah la cikgu,kerna cari ustaz la cm 2 kn....tp sy pun mcm 2 gak nak gadis yang sopan satun,berdikari dan berwawasan..tapi nak cari kt mane ya susah gak huhuhu

      BalasPadam
    24. ad agma xsmstinya ustaz kn?
      ustaz pn lom tentu baek,

      perkahwinan..
      bkan proses mncari,
      tp proses mnjadi..=)

      BalasPadam
    25. proses menjadi cm ne 2 cikgu guna teori apa lak nie; nak kata teori batuta tak munkin hehehe hmmm pasal ustaz no komen la nt nak kata tak bek mare lak pak2 ustaz huhuhu

      BalasPadam
    26. ustaz pn manusia biasa,
      yg brilmu xsmstiny bramal..
      xkata kt sume gtu.. ;)

      yep, kn Dia da jnji..
      so klw nk psangan yg baek,
      kte dlu yg kna brubah jd baek..

      wallahua'lam.. =)

      BalasPadam
    27. hmmmm tp kn kalau kt nak yang bek kemunkinan 90% apa yang kita inginkan ada dalam kita,betul ta?


      baru saya faham apa yang cikgu kata proses menjadi,kita perlu menjadikan diri kita yang terbaik dulu kan cikgu ahs kan? :)

      BalasPadam
    28. ape2 pn,
      cta punya cbang pmkiran yg mngkin b'beza,
      tp pengakhr jlan kte ttp sme.. =)

      slamat bjuang!! =)

      BalasPadam
    29. hmm betul2 walaupun perbezaan pendapat tapi kesimpulannya sama,selamat berjuang gak kpd cikgu,moga dapat mendidik anak bansa dengan berjaya,moga anak murid cikgu ada jati diri...;)ada cita-cita,ada semangat untuk berjaya.

      BalasPadam

    Penulis mengalu-alukan sebarang perkongsian maklumat, komen, cadangan penambahbaikan, dan respons untuk untuk meningkatkan mutu kandungan dan penulisan di blog ini. Hantarkan maklum balas melalui ruangan komen atau emelkan kepada penulis melalui emel ahsfantasy24@yahoo.com.

    Jangan lupa untuk menjadi pengikut setia, klik 'FOLLOW' sekarang! (◕‿◕)

    Post Top Ad

    ad728

    Post Bottom Ad

    ad728